SEO bij Google

Waar zoekt ú naar informatie over producten?

Op internet natuurlijk!

Diverse van onze klanten vinden 90-99 % van hun klanten via internet en wij regelen dat voor hen met SEO en Google Adwords. SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie, wat betekent dat de site goed gevonden wordt bij Google.

SEO en conversie in de praktijk

Bij online marketing zijn er 3 conversie stappen:

SEO conversie

De vertoning van zoekresultaten kan gratis of betaald zijn. Als de bezoeker op het zoekresultaat klikt, komt hij op de website. Een goed conversie percentage C1 is bijvoorbeeld 3 % voor organische zoekresultaten, bij betaalde zoekresultaten ligt het conversie percentage meestal lager.

Als de bezoeker na het bekijken van de website via email of telefonisch contact opneemt, is conversie C2 een feit. Een goed getal voor C2 is bijvoorbeeld 2 %.

Als de bezoeker daadwerkelijk klant wordt, is conversie C3 een feit. Een goed resultaat is bijvoorbeeld 33 %.

Als u 1 klant per dag wilt binnenhalen, kunt u nu uitrekenen hoeveel vertoningen per dag er moeten plaatsvinden om dat te realiseren, nl. 1 gedeeld door het product van de 3 conversie percentages, in dit voorbeeld dus 1 / (3 % x 2 % x 33 %) = 5051, zeg 5000 vertoningen per dag. Die 5000 vertoningen resulteren in dit voorbeeld in 150 bezoekers op de website, waarvan er 3 contact op nemen met het bedrijf en er uiteindelijk 1 klant wordt.

De conversie percentages zijn schattingen en hangen van vele factoren af, maar dit geeft een indicatie van hoe het werkt. Over het algemeen zal voor dit soort hoeveelheden een betaalde reclame campagne met Google Adwords en een goede, uitgerijpte website nodig zijn.

SEO bij Google

Met zoekmachine-optimalisatie of SEO kunt u goed gevonden worden bij (niet-betaalde) organische zoekresultaten. Deze staan links bij Google. Rechts en vaak ook boven de organische zoekresultaten staan de advertenties van Google Adwords, dit wordt ook SEA genoemd.

Sinds april 2015 heeft Google mobiele zoekresultaten aangepast waarbij mobiel-onvriendelijke websites niet of minder vertoond worden. Dit heeft al een enorme impact gehad op de mobiele zoekresultaten en werkt wellicht door in de desktop zoekresultaten omdat CTR (Click Through Ratio) en Page Speed ook een belangrijke rol spelen. Een website moet dus responsive zijn en met caching werken voor de snelheid. Een responsive website past zich aan aan de eisen van bijv. mobiel, tablet, notebook, laptop, desktop of smart-tv.

De vindbaarheid bij Google hangt af van zo’n 200 factoren, waarbij Google aangeeft dat responsiveness, mobiel-vriendelijkheid en snelheid heel belangrijk zijn. Het algoritme voor vindbaarheid wordt iedere maand verbeterd (aangepast), waardoor de zoekresultaten steeds veranderen. Daarnaast worden websites voortdurend aangepast en komen er pagina’s bij, waardoor de zoekresultaten ook veranderen. SEO bij Google is dus schieten op een bewegend doel.

Andere zoekmachines zijn niet zo interessant omdat Google in Nederland een marktaandeel heeft van circa 94 %, veel hoger dan in de meeste andere landen. SEO en SEA zijn manieren om reclame te maken, maar ook om uw bedrijf of merk naamsbekendheid te geven met internet marketing. Marketing gaat veel verder dan reclame maken: u positioneert uw merk of bedrijf op internet als toonaangevend op uw gebied. Een mooi voorbeeld is Google zelf, dat zelfs tot het werkwoord googelen geleid heeft voor zoeken op internet. De ultieme marketing is als uw merk- of bedrijfsnaam een toonaangevend begrip wordt en zelfs als zodanig in het woordenboek wordt opgenomen.

Google Adwords

Google Adwords is een hooggespecialiseerd gereedschap om via zoekwoorden van surfers reclame te maken. Per zoekwoord wordt een bod gedaan, en per dag, week of maand een budget opgegeven. Er wordt niet betaald per vertoning, maar per klik op de advertentie die naar de website leidt. Per zoekwoord kan een andere advertentie worden opgegeven, die inspeelt op het zoekwoord, en naar een andere specifieke pagina van de website leidt. Per bezoeker wordt bijgehouden welke en hoeveel pagina’s een bezoeker bekijkt, en of evt. doelen zoals een online verkoop gehaald worden. In de statistieken is dan te zien hoe effectief een zoekwoord is en wat de kosten per klik of gerealiseerd doel zijn. Een grote reclame campagne bevat al gauw honderden zoekwoorden en navenant complexe statistieken in Google Adwords en Google Analytics.

Momenteel besturen wij zo’n campagne voor een dakdekker in Eindhoven. Met name voor een bedrijf waar elke klant veel omzet genereert, zijn SEO en Google Adwords heel kosten efficiënt: bij een grote omzet zijn de kosten relatief laag.

Wij leven in een bijzondere tijd. Juist onze generatie beleeft de overgang van de 3e naar de 4e maatschappijvorm, van de industriële maatschappij naar de internet maatschappij. En wij mogen die verandering live meebeleven en zelfs mede vormgeven.

Onze visie voor ondernemers is dat internet en e-business de klanten naar u toebrengen door een uitstekende website of webshop met goede vindbaarheid (SEO) en de juiste internet marketing en reclame. E-business optimaliseert uw bedrijfsprocessen en via internet kunt u nieuwe diensten aanbieden. Met dat laatste zijn Google, Amazon en sociale netwerksites als Facebook, LinkedIn en Twitter groot geworden.

Er zijn vele manieren om op internet aan marketing en reclame te doen. Dit kan bijv. via zoekmachines, reclame campagnes, Google Adwords, e-mailings, nieuwsbrieven, klanten reviews, sociale netwerken als Facebook, Twitter, LinkedIn, blogs, webportalen, actualiteiten rubrieken. Met online marketing kunt u uw merk, bedrijf of winkel meer naamsbekendheid geven. Voor veel mensen is surfen een vast onderdeel van hun dag geworden, net als tv kijken, en daar kunt u op in spelen.

Reclame maken via internet is veel goedkoper dan via de krant of huis-aan-huis bladen. Een website laat u één keer maken, en deze verlenging van uw etalage is dag en nacht beschikbaar, zonder dat u er overuren voor hoeft te draaien.

Ook de oriëntatie op internet moet niet worden onderschat. 88 % van de internetters gebruikt het medium om informatie te vergaren over producten en diensten, ook als ze die daarna toch in de winkel kopen. Uw etalage is verbreed en nu voor iedereen uitgebreid toegankelijk. U bent dag en nacht online vindbaar, zonder dat u zelf bereikbaar hoeft te zijn. U kunt klanten in heel Nederland en zelfs daarbuiten krijgen, die dag en nacht kunnen winkelen, zonder dat u overuren hoeft te maken. Uw website is het krachtigste gereedschap van uw bedrijf en tevens uw etalage en visitekaartje: zorg dat het er goed uitziet en goed werkt!

Internet brengt mensen samen: u en uw klanten

Dus of u zich nou volledig concentreert op online verkoop of online media gebruikt om mensen naar uw fysieke verkooppunten te krijgen, de vraag is hoe u uw producten gericht onder de aandacht brengt van potentiële klanten. Alles wat we doen is meetbaar via statistieken van bijv. Google Analytics, zodat u exact weet welke reclame campagnes succesvol zijn en welke moeten worden bijgestuurd.
Kijk hier voor een overzicht van onze producten en diensten.

Share

Geef een reactie