
Files Eindhoven A2, A50, A58, A67 met Live Kaart
Files Eindhoven Helmond A270, Leenderheide N2: Live op de Kaart
Live: Wordt iedere minuut automatisch bijgewerkt
Legenda: [ weg vrij ] [ druk ] [ langzaam rijdend ] [ file ] [ stilstaand ] [ afgesloten ]
Tijdverlies: [ +10▼ 10 minuten, wordt minder ] [ +10 10 minuten, blijft zo ] [ +10▲ 10 minuten, wordt meer ] [ +>60 meer dan 60 minuten ]
Wegwerkzaamheden Eindhoven
Files België, Duitsland
![]() | Files Vlaanderen, België: ring Antwerpen, ring Brussel, Live |
![]() | Eindhoven nieuws en achtergronden Deze pagina is oorspronkelijk gemaakt voor een Eindhovens webportaal |
Files Eindhoven A2 en N2
De A2 is de doorgaande autoweg. De A2 heeft tussen de knooppunten Batadorp en Leenderheide over een lengte van 17 km geen afslag. De parallel verlopende N2 is voor bestemmingsverkeer. De N2 wordt ook wel de Randweg Eindhoven genoemd. Bij Airport Eindhoven heeft de combinatie van A2 en N2 samen 12 rijstroken: 2×2 rijstroken voor de A2 in het midden en 2×4 rijstroken voor de N2 om het splitsen en samenvoegen van A2, N2 en A58 mogelijk te maken. Op de N2 geldt een maximumsnelheid van 80 km/h vanwege het vele in- en uitvoegen.
Hier passeren per dag een miljoen auto’s!
De parallelbanen bij Utrecht en ‘s-Hertogenbosch heten daar A2, net als de doorgaande autoweg. Maar bij Maastricht is er wel onderscheid tussen A2 en N2, de N2 voor bestemmingsverkeer gaat daar door de bovenste tunnelbuis van de Koning Willem-Alexandertunnel.
Ontwerpfouten van de N2 bij Leenderheide
Vóór knooppunt Leenderheide staan op de N2 vaak files van alle kanten vanwege diverse ontwerpfouten van de Randweg:
- Vanuit het zuiden zou de N2 naar het westen pas na de fly-over over het knooppunt moeten afsplitsen van de A2, waardoor mensen niet vóór het knooppunt voor het verkeerslicht in de file zouden staan. Daar is al een CaDo (Calamiteiten Doorsteek), waarvan bij werkzaamheden gebruik wordt gemaakt!
- Van west naar zuid zou de N2 als invoegstrook moeten aansluiten op de A2, waardoor het verkeer niet hoeft af te slaan bij het verkeerslicht. Dit was overigens al zo vóór de laatste verbouwing en verbreding.
- Vanuit het noorden en oosten zouden de files al een stuk minder worden door de bovengenoemde aanpak omdat de verkeerslichten langer op groen kunnen staan. Vanuit het noorden (vanaf de Leenderweg) naar het westen en vanuit het oosten naar het noorden (naar de Leenderweg) zou eveneens met een invoegstrook zonder verkeerslicht gewerkt kunnen worden.
- Ook voor andere richtingen zou een invoegstrook die een zelfstandige rijstrook wordt, een oplossing kunnen zijn. Met name voor verkeer rechtsaf is dat een makkelijke en goedkope oplossing. Maar een volledige oplossing lukt alleen met één of meer extra viaducten of fly-overs.
Deze voorstellen heb ik aan Rijkswaterstaat gestuurd na een vraag van Rijkswaterstaat om feedback. Daarna nooit meer iets van gehoord.