Wat is de waarde van data?

 Facebook, Google, Twitter, LinkedIn en anderen verkopen uw persoonlijke data aan reclamebedrijven en verdienen daar miljarden mee. Wat is concreet de waarde van de data? Voor hoeveel geld wordt uw privacy verkocht?

Als uw persoonlijke data bij Google, Facebook, Twitter en LinkedIn zijn opgeslagen, dan kunt u zich afvragen of zij samen ruim 500 dollar van u hebben gestolen. En dat is dan nog zonder de data van Microsoft, Amazon en de rest van de privacy schenders. Hier is de berekening.

Logo Whatsapp WhatsApp en LinkedIn zijn verkocht en dan kunnen we makkelijk uitrekenen wat er per persoonlijk profiel betaald is. WhatsApp is in 2014 voor 19 miljard dollar gekocht door Facebook. WhatsApp had op dat moment 450 miljoen gebruikers, waarmee de waarde van de data gemiddeld 42 dollar per persoon is. LinkedIn werd in 2016 voor 26,2 miljard dollar gekocht door Microsoft. LinkedIn had op dat moment 430 miljoen gebruikers en dus was een CV bij LinkedIn gemiddeld 60 dollar waard. Lees verder

Miljoenen banen verdwijnen

Banen verdwijnen door robotsDoor de informatie revolutie met kunstmatige intelligentie en robotisering zullen er volgens Deloitte de komende 10 jaar 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen. Dat is ruim een kwart van de ca. 8 miljoen banen in Nederland. Er blijken nu nog 286.000 studenten een vak te studeren dat gaat verdwijnen.

Aanvulling in 2018: Volgens een nieuw rapport van PwC zal tot mid jaren 2030 zo’n 30% van alle Nederlandse banen verdwijnen door robots en KI.

Volgens Yuval Noah Harari worden over 25 jaar de meeste mensen werkloos. Misschien wordt ons werk overgenomen door autonome robots en worden wij daarmee de slaven van de door onszelf gecreëerde technologie. Lees verder

Facebook Privacy Tips

De Facebook privacy is berucht: Facebook schendt uw privacy door gevoelige gegevens met adverteerders te delen. Het gaat om privacy gevoelige gegevens: of u kanker, een nieuwe relatie, of een erfelijke aandoening heeft, homo of joods bent, of aanhanger van Fethullah Gülen bent.

Facebook doet dat door uw accountinformatie van dochteronderneming WhatsApp te analyseren. En ook door te analyseren waar u op klikt en wat u ‘liket’ en deelt, en welke websites u bezoekt. Ook als u niet bent ingelogd op Facebook in uw browser.

Facebook kocht WhatsApp voor 19 miljard dollar in 2014, wat neerkwam op 42 dollar per gebruiker. Zo veel zijn uw WhatsApp gegevens dus waard voor Facebook. Uw privacy wordt gewoon verkocht.

Facebook Privacy Tips

Voorkom zo dat Facebook uw gegevens en interesses deelt met adverteerders, zie ook de video hieronder voor visuele instructies:

  1. Ga in Facebook naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Je interesses’ (tik bij mobielgebruik eerst op ‘Accountinstellingen’). Verwijder hier wat u niet wilt delen.
  2. Ga naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Jouw informatie’. Zet onder ‘Over jou’ en ‘Jouw categorieën’ alle informatie uit waarvan u niet wilt dat die in handen van adverteerders komt.
  3. Ga naar Instellingen > Advertenties, en klik op ‘Advertentie-instellingen’. Zet de optie ‘Laat advertenties zien op basis van online interesses’ op ‘Uit’. Zet ook de optie ‘Bekijk advertenties op basis van mijn Facebook-advertentievoorkeuren op apps en websites buiten de Facebook-bedrijven om’ op ‘Uit’.
  4. Installeer een adblocker als Privacy Badger, om te voorkomen dat de Facebook Pixel stiekem op websites verschijnt. Facebook kan dan lastiger bijhouden welke websites u buiten Facebook om bezoekt.
  5. Zorg dat Facebook uw locatie niet bijhoudt (googel op ‘locatieservices Facebook uitschakelen’), zodat adverteerders deze informatie niet kunnen verkrijgen.
  6. Maak een e-mailadres aan dat u alleen voor Facebook gebruikt.
  7. Reageer niet op advertenties op Facebook.
  8. Ga naar youronlinechoices.com, klik op ‘Jouw instellingen’, en zet Facebook uit.

Deze video laat het in beeld zien: Lees verder

Tesla Autopilot software in actie

Dinsdag namiddag stond ik op de A2 een uur in de file vanwege dit ongeluk. De Tesla model X met Autopilot met software versie 8 herkende met de radar het ongeluk voordat het plaatsvond en remde onmiddellijk.

Eén van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe radar is dat het systeem vóór de auto voor je kan kijken en dus twee auto’s vooruit kijkt op de weg. De radar kan onder en naast de auto voor je weerkaatsen en ziet wat de bestuurder niet kan zien omdat de auto voor je het zicht verspert.

Deze dashcam video ging al rond de wereld, terwijl ik nog in de file stond: Lees verder