SEO eenvoudige uitleg

Met de plugin Yoast SEO wordt SEO eenvoudig gemaakt. Maar de SEO uitleg op de site van Yoast is ingewikkeld, langdradig en in het Engels. Daarom hier, na diverse vragen van klanten, een eenvoudige SEO uitleg voor beginners. We gaan hier uit van het gebruik van WordPress met de plugin Yoast SEO.

Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie. In de praktijk is die zoekmachine in Nederland vooral Google die 94% marktaandeel heeft. U kunt overigens beter Startpage gebruiken want daarmee gebruikt u Google anoniem, zonder dat Google een gebruikersprofiel over u kan opbouwen en zonder in een op u gerichte zoekbubbel terecht te komen.

SEO betekent dat uw website goed gevonden wordt voor bepaalde zoektermen. Bepaal dus eerst per webpagina de juiste zoekterm (focus keyphrase). Waar gaat uw webpagina over? Een zoekterm bestaat meestal uit 2 woorden. Dit moet bij voorkeur een zoekterm zijn waar mensen ook echt op zoeken. Als het een zoekterm betreft waar veel over geschreven is, dan is een synoniem misschien beter omdat u dan meer kans maakt om daarop gevonden te worden. Als de vindbaarheid belangrijk is, dan kunnen wij een zoekterm onderzoek voor u doen om de beste strategie te bepalen.

Vul de zoekterm in in het Yoast SEO blok onder de teksteditor. Daarna geeft Yoast voor het eerst bij het tabblad SEO een stoplichtkleur met smiley aan:

 Rood voor slecht resultaat,
 Oranje voor redelijk resultaat,
 Groen voor goed resultaat.

Hoe werkt Yoast SEO?

Dit zijn de SEO optimalisatie regels waaraan een bericht of pagina volgens Yoast moet voldoen:

  1. De zoekterm mag niet te kort en niet te lang zijn, dus hoogstens 4 inhoudelijke woorden, maximaal 6 woorden inclusief lidwoorden.
  2. Gebruik minimaal 300 woorden tekst. Het aantal woorden wordt in WordPress in de klassieke editor onderaan de pagina getoond, in de blok-editor bovenaan door te klikken op de . Wordt ook getoond in het Yoast blok.
  3. Plaats de zoekterm in de introductie van uw bericht of pagina.
  4. Gebruik de zoekterm minstens 2 keer, het aantal voorkomens moet minimaal 0,5% tot maximaal 3% van het aantal woorden zijn.
  5. Schrijf een SEO titel (in het tabblad ‘SEO’ van het Yoast blok) van minimaal 41 en maximaal 60 tekens. De SEO titel is iets anders dan de bericht- of paginatitel, maar mag hetzelfde zijn.
  6. De zoekterm moet vooraan in de SEO titel staan.
  7. De slug moet de zoekterm bevatten. De slug is het laatste deel van de permalink, het deel dat u in WordPress kunt wijzigen. Die staat in de klassieke editor boven de tekst onder de titel. De slug wordt bij nieuwe berichten en pagina’s afgeleid van de titel.
     
  8. Pakkende meta-omschrijving moet aansporen om door te klikken

  9. Schrijf een pakkende meta-omschrijving (in het tabblad ‘SEO’ van het Yoast blok) van minimaal 106 en maximaal 141 tekens. Google voegt daar nog de datum aan toe, waardoor de totale lengte 156 tekens wordt. De meta-omschrijving staat vaak bij de zoekresultaten en moet aansporen om door te klikken.
  10. De zoekterm moet in de meta-omschrijving voorkomen.
  11. Gebruik minstens 1 afbeelding met de zoekterm in het alt-attribuut.
  12. Gebruik de zoekterm maar 1 keer als zoekterm binnen de website.
  13. Plaats minstens 1 interne link.
  14. Plaats minstens 1 externe link.
  15. Gebruik de zoekterm of synoniemen daarvan in de H2 en H3 subheaders (kopteksten).

Daarnaast zijn er 6 regels voor de leesbaarheid onder het tabblad ‘Leesbaarheid‘. Een goede leesbaarheid speelt ook een rol voor SEO optimalisatie:

  1. Lijdende vorm: gebruik voldoende zinnen met actieve vorm, minstens 90%.
  2. Opeenvolgende zinnen: gebruik voldoende variatie aan het begin van je zinnen.
  3. Koptekst-verdeling: gebruik voldoende kopteksten.
  4. Alinealengte: geen lange alinea’s, gebruik daarom maximaal 300 woorden onder 1 koptekst.
  5. Zinslengte: probeer lange zinnen te vermijden of op te splitsen.
  6. Signaalwoorden: minstens 30% van de zinnen moet een signaalwoord bevatten, zoals: dus, want, daarom, derhalve, zoals, waarmee, als gevolg van, anders gezegd, door middel van.

In totaal zijn er zo’n 200 factoren die de vindbaarheid in meerdere of mindere mate beïnvloeden.

SEO uitleg eenvoudig

Wij hebben geprobeerd deze SEO uitleg eenvoudig te houden. Als u SEO toch te moeilijk vindt, dan doen wij het graag voor u!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Webdesign Veldhoven