Tesla Autopilot software in actie

Dinsdag namiddag stond ik op de A2 een uur in de file vanwege dit ongeluk. De Tesla model X met Autopilot herkende met de radar het ongeluk voordat het plaatsvond en remde onmiddellijk.

Eén van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe radar is dat het systeem vóór je voorligger kan kijken en dus twee auto’s vooruit kijkt op de weg. De radar weerkaatst onder en naast de auto voor je en ziet wat de bestuurder niet kan zien omdat de auto voor je het zicht belemmert.

Deze dashcam video ging al rond de wereld, terwijl ik nog in de file stond:

De autopilot piept al een seconde voor de crash, die vóór de Tesla plaatsvindt. Met de radar als sensor en de software als beslisser om meteen te remmen.

Het Tesla autopilot systeem bevat in de nieuwste versie 8 camera’s, radar, 12 ultrasone sensoren en natuurlijk GPS. Het systeem gebruikt dus zicht, radar en sonar sensoren en combineert dat met kennis van het wegennet. De radar heeft een bereik van 160 meter, de naar voren gerichte zijcamera’s hebben een bereik van 80 meter en de sonar heeft een bereik van 8 meter.

De ‘robot’ is niet slimmer dan de mens, maar heeft betere ogen (sensoren) en reageert sneller. Hier is het woord ‘revolutie’ uit de titel van mijn blog wel van toepassing!

Maximumsnelheid afdwingen met satellietnavigatiesysteem

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *