Wat is de waarde van data?

 Facebook, Google, Twitter, LinkedIn en anderen verkopen uw persoonlijke data aan reclamebedrijven en verdienen daar miljarden mee. Wat is concreet de waarde van de data? Voor hoeveel geld wordt uw privacy verkocht?

Als uw persoonlijke data bij Google, Facebook, Twitter en LinkedIn zijn opgeslagen, dan kunt u zich afvragen of zij samen ruim 500 dollar van u hebben gestolen. En dat is dan nog zonder de data van Microsoft, Amazon en de rest van de privacy schenders. Hier is de berekening.

Logo Whatsapp WhatsApp en LinkedIn zijn verkocht en dan kunnen we makkelijk uitrekenen wat er per persoonlijk profiel betaald is. WhatsApp is in 2014 voor 19 miljard dollar gekocht door Facebook. WhatsApp had op dat moment 450 miljoen gebruikers, waarmee de waarde van de data gemiddeld 42 dollar per persoon is. LinkedIn werd in 2016 voor 26,2 miljard dollar gekocht door Microsoft. LinkedIn had op dat moment 430 miljoen gebruikers en dus was een CV bij LinkedIn gemiddeld 60 dollar waard.

Twitter, Facebook, Google data

 Bij de andere bedrijven kunnen we de marktwaarde bepalen op basis van de beurskoers. De beurskoers fluctueert sterk, maar het zegt wel iets. Twitter heeft de afgelopen dagen een beurskoers van rond de 33 dollar en daarmee een marktwaarde van ongeveer 25 miljard dollar. Met 326 miljoen gebruikers komt dat op 77 dollar per profiel.

Facebook heeft op basis van een beurskoers van 150 dollar een marktwaarde van 440 miljard. De waarde van de data van de 2,27 miljard maandelijkse gebruikers komt daarmee op 194 dollar per gebruiker, even ervan uitgaande dat dat dezelfde gebruikers zijn als van WhatsApp en Messenger.

Googles moederbedrijf Alphabet heeft op basis van een beurskoers van 1070 dollar een marktwaarde van 750 miljard. Google heeft een zoekmachine marktaandeel van ruim 92% van in totaal 4,2 miljard internet gebruikers. De waarde van de data komt daarmee op 194 dollar per gebruiker, waarbij de 1,8 miljard gebruikers van Google-dochter YouTube waardevoller zullen zijn de rest.

Voor Microsoft en Amazon is de berekening niet zo eenvoudig te maken omdat zij ook tastbare producten verkopen. Google, Facebook en Twitter verkopen abonnementen en diensten, die zij juist kunnen verkopen door hun gebruikers data. Maar de berekening blijft een indicatie.

Hoe groot zijn Facebook en Twitter?

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *