De Groene Golf

Wanneer wordt het groen?

Wanneer wordt het groen?

Wijlen Frits Philips formuleerde het heel mooi: Eindhoven heeft zijn uiterste best gedaan de stoplichten niet op elkaar af te stemmen.

Hoe kan het dat de arbeidersstad Tilburg al vele jaren een groene golf heeft op de Ringbaan en de technologie-stad Eindhoven niet? Terwijl Eindhoven tot in de jaren ’80 een werkende statische groene golf had! Maar tegenwoordig moet alles dynamisch zijn, afhankelijk van verkeersaanbod en tijdstip van de dag, waarbij de bus en soms de fiets voorrang moeten krijgen, waardoor het te moeilijk werd voor de ambtenaren van de afdeling Verkeer. De tijden dat je een groene golf met de eierwekker afstelde zijn voorbij. Maar helaas heeft de gemeente Eindhoven zijn oude schoenen, de statische groene golf op de Rondweg, weggegooid lang voordat de nieuwe schoenen waren ingelopen.

In het internet tijdperk moet het toch mogelijk zijn om het verkeer binnen de stad centraal te besturen met de gegevens van detectielussen, camera’s, mobiele telefoons in auto’s en navigatiesystemen. Om te beginnen met dynamische groene golven, maar daarna met dynamische verkeersstroom besturing waarbij verkeer bij drukte over andere routes geleid wordt. En als de ambtenaren dat niet voor elkaar krijgen, moeten ze maar aankloppen bij de TU of het bedrijfsleven.

Ik erger me iedere dag aan de totaal niet op elkaar afgestemde verkeerslichten. Net als je bent opgetrokken en weer 50 rijdt, springt het volgende licht op rood. En soms is dat al na 50 meter! Het verbaast me niet dat er te hard en door rood gereden wordt. Het onrustige, drukke verkeer maakt agressief, en je zou zo veel meer kunnen doen met die verloren tijd.

Sinds kort zijn er weer een paar stukjes op de Rondweg met een groene golf. Er wordt nu verder aan gewerkt, maar het vordert maar langzaam en het is geen integrale oplossing. De doorgaande wegen tussen Veldhoven en Eindhoven en de brede lanen van Woensel worden niet aangepakt, dat is blijkbaar te moeilijk om te combineren met een groene golf voor de bus. En overal tegelijk werken aan de weg draagt ook niet bij aan een vlotte doorstroming. Waarom wordt er tegelijk gewerkt aan parallel lopende wegen als de Meerenakkerweg en de Hastelweg? Wie bedenkt zoiets??

Overigens bieden moderne navigatiesystemen al real-time verkeersinformatie gebaseerd op de informatie van bij voorbeeld andere navigatiesystemen en mobiele telefoons, en plannen bij file een alternatieve route.

Bij elke keer onnodig stoppen worden brandstof, geld en tijd verspild. Verkeerslichtoponthoud kost aan onrendabele chauffeurs- en voertuiginzet meer dan een miljard euro per jaar. De totale kosten van alle files en oponthoud wordt geschat op 7 miljard euro, of bijna 1,5 % van het BNP.

Dit kan een groene golf ons opleveren:

  • minder doden en gewonden! en minder schadekosten door minder ongelukken
  • minder emissies (groene golf voor het milieu)
  • minder kosten aan brandstof en onderdelen slijtage
  • minder tijdverlies 🙂
  • minder files 😉
  • meer verkeerscapaciteit op dezelfde wegen, zonder wegen uitbreiding
  • meer economische groei door tijd- en geldbesparing

Omdat elke middelgrote en grote stad dezelfde verkeersproblematiek heeft, stel ik de vraag: Wanneer staat er een bedrijf op dat een integraal besturingssysteem voor alle stadsverkeer aanbiedt, met instelbare parameters voor doorstroming van vrachtverkeer, personenauto’s, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers, zonder dat de halve stad moet worden opgebroken?

Om positief af te sluiten, hier een paar tips van handige websites:

1 reactie op “De Groene Golf

  1. Op de vraag: Wanneer staat er een bedrijf op dat een integraal besturingssysteem voor alle stadsverkeer aanbiedt kan ik antwoorden dat dit bedrijf al bestaat. Het heet Trinité Automation gevestigd in Uithoorn. Al een paar jaar bestaat het HARS systeem in Alkmaar en in Amsterdam is iets dergelijks in ontwikkeling. Dynamisch Verkeers Management (DVM) is hun specialiteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *