E-business Veldhoven
E-business is zaken doen via internet, zowel met klanten als leveranciers. E-business optimaliseert uw bedrijfsprocessen waardoor u meer omzet en winst behaalt met minder personeel.
Alle zaken rondom administratie en informatie kunt u automatiseren. Klanten kunnen online afspraken maken en en documenten beveiligd inzien. Daardoor bespaart u niet alleen op de kosten van secretariaat en administratie, maar levert u ook een snellere en betere service.
E-business voorbeelden
Een interessant voorbeeld is de Belastingdienst die in 2016 op vrijwillige basis 5200 mensen heeft ontslagen omdat de controle op fouten en fraude is geautomatiseerd. Daarbij koppelen zij gegevens aan andere databases van de overheid en stellen profielen van mensen en bedrijven op. Zie ook: Miljoenen banen verdwijnen.
Voor een klein of middelgroot bedrijf zijn er genoeg mogelijkheden. Denk aan integratie van een webshop met voorraadbeheer, administratie en grootboek. Als een klant een product bestelt wordt die bestelling online afgehandeld. De voorraad wordt verminderd. Bij onderschrijding van de minimum voorraad volgt er automatisch een bestelling bij de leverancier. In het grootboek worden automatisch kosten en omzet geboekt. Daarnaast kan de software voorspellingen doen over de voorraad en bijbestellen, rekening houdend met de week- en jaarcyclus van de verkoop.
Uiteraard staan klant- en productgegevens ook online en kan de klant online de voortgang van de levering en bestelling volgen. E-business werkt dag en nacht, wereldwijd. Zo kunnen klanten op vakantie vanuit de camping een bestelling doen.
Online offertes en intakes
Klanten kunnen online offertes aanvragen na invoering van gegevens. Bijvoorbeeld bij een prijs offerte voor een nieuw dak: hoe groot is het dak, welk type dakbedekking is gewenst, met of zonder isolatie of dakbeschot. Ze kunnen ook online zien hoeveel het scheelt met een ander type dakbedekking. De dakdekker hoeft niet meer naar de klant te rijden voor een prijsindicatie.
Online inschrijvingen, aanmeldingen, dossiers en intakes: een complex medisch intakeformulier controleert de invoer op juistheid van gegevens. Waar mogelijk kunnen de klanten selecteren uit een drop-down lijst met mogelijkheden. Die hoeven ze dan niet in te typen en er is minder kans op verwarring en fouten. Uit onderzoek blijkt dat niet alleen het bedrijf veel tijd bespaart, maar ook de klant en dat die klant dat ook waardeert. Dat is ook het grote succes van internetbankieren.
Eenvoudig te realiseren is een pagina met Veelgestelde Vragen en antwoorden daarop. Of pagina’s met online handleidingen, updates, brochures en uitgebreide informatie. De klanten vallen uw medewerkers niet lastig met allerlei vragen, u hoeft geen brochures op te sturen, u bespaart drukkosten en de klant kan alles ‘s avonds of in het weekend inzien als uw zaak gesloten is.
Uiteraard is de basis van E-business een uitstekende website of webshop met goede vindbaarheid (SEO). De juiste online marketing en reclame brengt de klanten naar u toe!
Veel zaken kunt u maken met gratis software.