Crowdsourcing

Wikipedia
Mensen hebben een diepliggende behoefte om te creëren en te delen. Daarom wordt er getwitterd, aan Wikipedia, Ushahidi en open source producten gewerkt en worden er in forums allerlei problemen gratis opgelost. Crowdsourcing is letterlijk de menigte als bron van informatie gebruiken. Het is informatie vragen van iedereen, maar van niemand in het bijzonder, en voor iedereen.

Miljarden mensen hebben iedere week of zelfs iedere dag vrije tijd te besteden, en velen willen er iets positiefs mee doen. Mensen willen anderen helpen en kennis delen, en krijgen daar een goed gevoel van. Dit wordt wel het ‘helpers high’ genoemd.

Volgens Clay Shirky is er in de maatschappij iets fundamenteel veranderd: wij hebben een biljard uren aan cognitief overschot en besteden dat deels aan creëren en delen op internet. Wikipedia is inmiddels een autoriteit die ver boven die van de Encyclopædia Britannica uitstijgt. In totaal zijn er meer dan 14 miljoen artikelen in 271 verschillende talen te vinden bij het gratis Wikipedia, terwijl de meest complete versie van de betaalde Encyclopædia Britannica slechts 120.000 artikelen bevat. Uit een onderzoek van Nature bleek dat de nauwkeurigheid van de twee vergelijkbaar is.

Er zijn talloze forums waarin allerlei problemen van medische tot juridische en technische aard worden besproken en opgelost, en meestal helemaal gratis.

‘Even googelen’ is een uitdrukking geworden voor als je iets wilt weten, en waar je vroeger wekenlang in een bibliotheek onderzoek naar moest doen zoek je nu zo op op internet. Via mobiel internet en Twitter is dat ook onderweg beschikbaar. En kun je iets niet vinden, dan plaats je de vraag in een forum.

Vergeleken met 20 jaar geleden, is er veel meer en veel betere informatie, gratis, van en voor iedereen. Mede dankzij crowdsourcing.

1 reactie op “Crowdsourcing

  1. Pingback: AED App Redt Vele Levens | De Internet Revolutie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *